18 oktober, 2007

Udøv selvkritik, Randi!

En - indrømmet - små-ulækker JBS-kampagne med modeller der er let påklædte mens de lugter til brugte mande-underbukser har fået diverse feministisk orienterede kvindegrupper og fagforeninger i harnisk - det er kønsdiskriminerende, er det. Intet nyt her. At de ikke nøjes med at fordømme det, men også - efter bedste maoistiske forbillede - forlanger at JBS udøver selvkritik og bringer virkeligheden i overensstemmelse med ideologien er der heller intet nyt i. Heller ikke i, at JBS bøjer sig og fjerner de krænkende billeder.

Det nye i sagen er, at der faktisk denne gang er et medie i Danmark - det højreorienterede åndehul 180grader - der har vovet at stille kritiske spørgsmål til lederne af en af de forargede organisationer, nemlig Randi Iversen fra Kvinderådet. Resultatet er en rundbarberet bambi på glatis, der fuldstændig afklædt for reelle argumenter må se sig reduceret til en fornærmet snerpe, der kun kan bræge slogans´ne fra dengang. Læs det hele, men nyd endelig et udsnit af afslutningen her:
"Jeg er da fuldstændig klar over, at vi er med til at give JBS et fantastisk salg, fordi vi giver dem enorm meget reklame. Men det ændrer ikke på, at når man fremstiller kvinder på den måde, så fremstiller man kvinder i et stereotypt billede, reduceret til sexobjekter."

Hvis man fremstiller én side af kvinden, siger man så, at kvinden ikke er andet end
det?


"Nej, men man har jo valgt lige præcis at fokusere på det, der har med sex at gøre."

Hvis man havde haft en reklame med karrierekvinder, ville man så have 'reduceret' kvinder og fornægtet deres seksualitet?

"Det kommer helt an på, hvordan billedet er. Når man ser de her billeder, så tænker man 'sex', man tænker ikke 'nøj, nogen lækre herreunderbukser'. Man ser jo ikke bukserne, man ser kvinden, så i virkeligheden bruges hun til at fokusere væk fra produktet. Det er sikkert lavet af en dygtig reklamemand, men stadigvæk: Kvinden bliver brugt som staffage, og man ser kun det seksuelle. Man ser ikke, at hun måske også er en god bilist, en stærk karrierekvinde og en kærlig mor."
Jeg lader bilist-bemærkningen stå lidt....

Skal man da vise hele verden i et reklamebillede?

"Nej, det kan man ikke, men man kunne måske vise et varieret billede."

Så hvis hun havde siddet i en sofa, letpåklædt for at signalere sex, med en bærbar computer i skødet for at signalere karriere, rækkende en sutteflaske til en baby for at vise omsorgsfuld mor, så ville det ikke have været en reduktion af kvinden til sex, og så ville det have været godt?

"Nej, det ville ej, for det ville stadig være at fokusere på hende som sexobjekt."

Man må altså bare ikke vise kvinder, der er sexede i reklamer?

"Du må ikke fokusere primært på kvinder som sexobjekter i reklamer for andre ting."
Der findes næppe det menneske på jorden, der er i tvivl om at Kvinderådet og konsorter ville skrige lige så meget op, hvis man fremstillede kvinder som seksobjekter i reklamer for....kvinder som seksobjekter.
Konklusionen må være at kvinder ikke må være sexobjekter i reklamer overhovedet....hvilket selvfølgelig åbner en bred vifte af roller i reklamefilm for Kvinde-rådets personale.

Etiketter: