Offerroller, kvinder og alt det der - to skridt i en sund retning
I en ellers konform dansk medieverden er netavisen 180grader behageligt ofte et friskt pust. Afsløringen af visse folks kyniske brug af påtagede offerroller for at få fordele på andre folks bekostning er et af mine yndlingstemaer i deres nyhedsdækning. Her er to eksempler, hvor det er kvinder der er gerningsmændene:
Kvinde: Mit køn diskrimineres i banken - Rådgiver: Nej, jeres ideer er bare ikke gode nok
"Mange kvinder bliver ikke taget seriøst, når de søger om lån. Mens mænd bliver vist ind til erhvervsrådgiveren med det samme, så kan kvinderne ikke komme videre end til deres private bankrådgiver, for deres idéer bliver ikke taget ligeså seriøst," siger næstforkvinde i Morgendagens Heltinder, Charlotte Kirkegaard, til erhvervsbladet.dk.
Problemet er imidlertid ikke kvindernes køn, lyder svaret fra bankerne og Væksthus Hovedstadsregionen, der rådgiver iværksættere. Det er snarere, at kvinderne lidt for ofte vælger forretningskoncepter indenfor f.eks. modebranchen, hvor der i forvejen er masser af udbud og ingen ledige nicher.
"Deres virksomheder har oftest mere karakter af en hobby," siger rådgiver Klaus Jørgensen fra Væksthus Hovedstadsregionen.
Forsker: Moden undertrykker ikke kvinderne
Den dogmatiske feminismes mantraer om, at de kvindelige skønhedsidealer er skabt af en undertrykkende mandskultur, og at modebranchen er kapitalismens forsøg på at spinne guld på samme, stod for fald, da modeforskeren Erik Hansen-Hansen i sidste uge forsvarede sin Ph.D.-afhandling på Danmarks Designcenter. Det fortæller Weekendavisen.
Når kvinder shopper sig fattige i tøj og sko, så er det i virkeligheden, fordi de er ude på én ting: at finde den bedste mand at få børn med. Deres stærkeste våben er ungdom og frugtbarhed, for det er, hvad mændene af helt biologiske grunde er på jagt efter, og mode er god til at forstærke indtrykket af begge dele. Det var budskabet fra Erik Hansen-Hansen, og det var egnet til at bringe sindene i kog hos det forsamlede publikum.
Hansen-Hansens argumentation kan man passende supplere med den videnskabelige fundamentalist Satoshi Kanazawas blog, der findes her.
Kvinde: Mit køn diskrimineres i banken - Rådgiver: Nej, jeres ideer er bare ikke gode nok
"Mange kvinder bliver ikke taget seriøst, når de søger om lån. Mens mænd bliver vist ind til erhvervsrådgiveren med det samme, så kan kvinderne ikke komme videre end til deres private bankrådgiver, for deres idéer bliver ikke taget ligeså seriøst," siger næstforkvinde i Morgendagens Heltinder, Charlotte Kirkegaard, til erhvervsbladet.dk.
Problemet er imidlertid ikke kvindernes køn, lyder svaret fra bankerne og Væksthus Hovedstadsregionen, der rådgiver iværksættere. Det er snarere, at kvinderne lidt for ofte vælger forretningskoncepter indenfor f.eks. modebranchen, hvor der i forvejen er masser af udbud og ingen ledige nicher.
"Deres virksomheder har oftest mere karakter af en hobby," siger rådgiver Klaus Jørgensen fra Væksthus Hovedstadsregionen.
Forsker: Moden undertrykker ikke kvinderne
Den dogmatiske feminismes mantraer om, at de kvindelige skønhedsidealer er skabt af en undertrykkende mandskultur, og at modebranchen er kapitalismens forsøg på at spinne guld på samme, stod for fald, da modeforskeren Erik Hansen-Hansen i sidste uge forsvarede sin Ph.D.-afhandling på Danmarks Designcenter. Det fortæller Weekendavisen.
Når kvinder shopper sig fattige i tøj og sko, så er det i virkeligheden, fordi de er ude på én ting: at finde den bedste mand at få børn med. Deres stærkeste våben er ungdom og frugtbarhed, for det er, hvad mændene af helt biologiske grunde er på jagt efter, og mode er god til at forstærke indtrykket af begge dele. Det var budskabet fra Erik Hansen-Hansen, og det var egnet til at bringe sindene i kog hos det forsamlede publikum.
Hansen-Hansens argumentation kan man passende supplere med den videnskabelige fundamentalist Satoshi Kanazawas blog, der findes her.
Etiketter: Offerroller
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home